ناامیدی از رحمت خدا | عواقب، درمان و آیه نا امیدی از خدا
ناامیدی از رحمت خدا
از رحمت خدا ناامید نشوید
قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ.
(سوره زمر، آیه 53)
ترجمه: بگو ای بندگان من که با ارتکاب گناه و انجام آن بر خود زیاده روی کردهاید، از رحمت خدا ناامید نشوید، یقین که خداوند همه گناهان را می آمرزد زیرا خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.
چقدر آیه بالا دلپذیر است! چگونه میتوان با دیدن آیه بالا حس ناامیدی از خدا را در خود پیدا کرد؟! گویی خداوند در این آیه سعی کرده است با تمام قوا به ما امیدواری بدهد که هرگز تنها نخواهیم ماند. چقدر حس پدرانه و فراتر از آن در این آیه حس میشود. با همین آیه، توکل به خدا در اوج ناامیدی ممکن میشود. در قسمت پایین حدیثی دلچسب هم آورده ایم.
اَلتّائِبُ مِنَ الذّنبِ كَمَن لاذَنْبَ لَهُ: کسي که از گناه توبه کرده مانند کسي است که گناهي نکرده است.
پيامبر اسلام(ص): (الشهاب في الحِکم و لآداب، ص ١٨)
ناامیدی از خدا
بعضی اوقات حس ناامیدی از خدا زمانی رخ میدهد که انسان در رابطه با حضور افراد شرور و امکاناتی که دارند نسبت به حضور خدا و عدالت آن ناامید میشوند. در روایت ها و حدیث های متعددی به این موضوع اشاره شده است که خداوند انسان های بد و شرور را به حال خود رها میکند. تا بحال به این نکته فکر کرده اید که چرا خداوند این افراد را از بین نمیبرد تا بیش از این در جهان به پندار و کردار بد خود ادامه ندهند؟!
به چند دلیل این موضوع امکان پذیر نیست:
1- اول از همه اینکه تا زمانی که یک انسان امکان درست شدن و هدایت را داشته باشد خداوند نابودش نمیکند. به محض اینکه این امکان از بین برود، فرصت خداوند نیز پایان میابد و انسان نابود میشود.
2- نکته بعدی اینکه ممکن است این افراد دچار بلای استدراج شده باشند. “استدراج یعنی غرق در نعمت کردن یک بنده یعنی نعمت ها طوری پشت سرهم می آیند که مدام انسان را سرگرم میکنند تا روز موعود هر کس اتفاق بیوفتد”. این اتفاق زمانی رخ میدهد که افراد امکان هدایت داشته باشند و خداوند متعال آنها را به بلای استدراج دچار می کند. چون ارادهای برای هدایت خود ندارند، در این نتیجه در گناه غرق میشوند و دیگر امکان هدایت ندارند.
3. دنیا محل اراده ها می باشد. انسانهای مظلوم که به شر افراد بد مبتلا میشوند، اگر اراده کنند که ظلم این فرد را از بین ببرند، خدای متعال نیز به آنان کمک خواهد کرد؛ اما اگر تسلیم شوند و در برابر ظلم او سکوت کنند، خدای متعال آنان را کمک نخواهد کرد؛ زیرا خودشان اراده ای برای رسیدن به حق ندارند.
سخنان خداوند درباره ناامیدی
خداوند در آیات 55 و 56 سوره حجر می فرماید: فرشتگان به حضرت ابراهیم فرمودند که ما برای تو مژدهی راستین آورده ایم که از ناامیدان نباش. حضرت ابراهیم فرمودند چه کسی جز گمراهان از بخشش پروردگار ناامید است.
خداوند متعال روزى كه آسمانها و زمين را آفريد ، صد رحمت آفريد كه هر رحمتى به اندازه فاصله آسمان و زمين است . از آن صد رحمت، یک رحمت به زمين فرود آمد كه به سبب آن خلايق به يكديگر ترحّم مى كنند و مادر به فرزندش مهر مى ورزد و پرندگان و حيوانات آب مى نوشند و مردمان زندگى مى كنند. و 99 جزء رحمت برای قیامت قرار داده شد.
حدیث ناامیدی از رحمت خدا
در این قسمت احادیثی که در زمینه تزریق امید به رحمت خدا در جامعه منتشر شده است را مشاهده میکنید. یقینا بعد از مطالعه این احدایث به طور قطعی نمیتوانید ناامید باشید 🙂
اى اصبغ! اگر گامهاى تو استوار باشد و ولايت پذيرى تو كامل و دستت گشاده ، بدان كه خداوند به تو ، از خودت مهربانتر است .
با ياد خداوند، رحمت ( او ) فرود مى آيد .
اى آن كه از پدرى دلسوز، بيشتر به من نيكى مى كنى و از دوستى همدم به من نزديكترى ! آن گاه كه مكان، مرا مى هراساند و وطن مرا مى راند ، تو در تنهايى و غربت، انيس و همدم منى .
حسن بصرى مى گويد : از اين كه كسى هلاك شود جاى تعجّب نيست، بلكه از نجات يافته تعجّب است كه چگونه نجات يافته است ـ امام فرمود : اما من مى گويم : از اين كه كسى نجات يافته تعجّب نيست، بلكه تعجّب از هلاك شده است كه چگونه با وجود رحمت گسترده خداوند هلاك گشته است؟!
با وجود سه چيز ، مؤمن هلاك نمى شود: گواهى دادن به يگانگى و بى شریکی خداوند، و شفاعت رسول خدا، و گستردگى رحمت خداوند عزّ و جلّ.
چه گمان برى به آن مهر ورزِ مهربانى كه با آن كس كه با آزار دادنِ دوستانش، او را مى آزارد، دوستى مى كند ، چه رسد به كسانى كه در راه او آزار مى بينند؟ و چه گمان برى به آن توبه پذيرِ مهربانى كه از دشمنش توبه مى پذيرد ، چه رسد به كسى كه خشنودى اش را مى جويد و دشمنى مردم را به خاطر او برمى گزيند ؟
خداوند هيچ پديده اى نيافريد، مگر آن كه پديده اى چيره شونده بر آن نيز خلق كرد . رحمت خويش را نيز بيافريد كه بر غضبش چيره شود .
همانا خداوند تبارك و تعالى بردبار و داناست. خشمش در حقيقت، بر كسى است كه خشنودى او را پذيرا نباشد و از كسى دريغ مى دارد كه پذيراى عطاى او نباشد و كسى را گمراه مى كند كه هدايت او را نپذيرد. خداوند رحمت را بر خود واجب كرده است؛ پس رحمتِ او بر غضبش پيشى گرفت و به راستى و عدالت به پايان رسيد.
پيامبر خدا (ص) در پاسخ به مردى كه عرض كرد : دوست دارم پروردگارم به من رحم آورد، فرمود :به خودت و به خلق خدا رحم كن تا خداوند بر تو رحم آورد.
در آن زمان هيچ كس نجات پيدا نمى كند ، مگر مؤمنان گمنام و بى آزار، كه نه فساد انگيز و سخن چينند، نه چون زشتى ديگران را شنوند پخش كنند و آبرو ريزى كنند و نه سبک مغز و بيهوده گويند. خداوند درهاى رحمت خود را به روى آنان مى گشايد و از گزند خشم خود نگهشان مى دارد.
با عفو است كه رحمت ( خدا ) فرود مى آيد.
با مهربانى به ديگران است كه رحمت (خدا) فرود مى آيد.
آیه ناامیدی از رحمت خدا
در این قسمت آیات پرنور قرآن در مورد امید به رحمت خدا آورده شده است که میتواند قلب هر مسلمانی را پر از نشاط کند:
اگر رحمت خدا نبود احدی از شما پاک نمی شدید.
سوره نور آیه 21
شما را خلق کردیم تا مشمول رحمت خود کنیم.
سوره هود آیه 119
بگو: اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کردهاید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را میآمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.
سوره زمر آیه 53
پروردگار شما بخشنده و دارای رحمت است.
سوره کهف آیه 58
خداوند رحمت را بر خویش واجب فرموده است
سوره انعام آیه 12
رحمت الهی واسع است و شامل هر چیزی میشود.
سوره اعراف آیه 156
رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است.
سوره اعراف آیه 56
ای کسانی که به خود ظلم کرده اید! هرگز از رحمت خدا ناامید نشوید.
سوره زمر آیه 53
از رحمت مایوس نمیشوند، مگر گمراهان.
سوره حجر آیه 56
حقیقتاً هیچ کسی نمیتواند مانع نزول رحمت الهی بر انسان شود و اگر خداوند رحمتی را از شخصی دریغ دارد، هیچ کس نمیتواند آن رحمت را بر وی فرود آورد.
سوره فاطر آیه 2
عواقب ناامیدی از خدا
«وَ قالَ ربُّکُمُ ادعُونِی اَستَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ»
یعنی کسانی که از عبادت خدا رویگردان هستند و کسانی که حال دعا ندارند، اعراض از صحبت کردن و دعا و ارتباط با خدا دارند، در قیامت در حالی که خوار و ذلیل هستند، وارد جهنّم می شوند.
همان طور که دعا کردن پاداش دنیوی و اخروی دارد، اعراض از دعا نیز عقاب خداوند را در پی خواهد داشت.
گناه ناامیدی از رحمت خدا
در این قسمت برخی از عواقب ناامیدی از رحمت خداوند ذکر شده است که باعث گناهان بیشماری میشود. وقتی عمیق به این عواقب فکر کنید متوجه میشوید که چرا خداوند سعی دارد تا ناامیدی ما نسبت به خود را به کلی از بین ببرد.
1 - ترک توبه و استغفار کردن : کسی که از رستگاری و رحمت خداوند ناامید باشد، در فکر جبران کارهای گذشته خود بر نمی آید، زیرا همیشه این تصور را دارد که جبران آن ناممکن است.
2 - فرو رفتن در گناه: شخصی که از رحمت خداوند ناامید باشد و امیدی به رستگاری خود نداشته باشد، همواره این سخن را با خود تکرار می کند که من آخرت بدی دارم، پس حداقل لذت های این دنیا را از خودم دریغ نکنم و به انجام آنها بپردازم. با این فکر نادرست خودش را در گرداب گناه می اندازد و از انجام هیچ گناهی ابایی نمی کند و این را می گوید که آب از سر من گذشت چه یک وجب چه صد وجب!
3 - كفر یا تباهی دنیا: و مورد سوم کفر و تباهی دنیا است. در این دسته کسانی قرار میگیرند که به دلیل اطمینان از آخرت بد خود، به گناهان لذت آور دچار می شوند و متقابلاً از این گناهان هم لذتی نمی برند. زیرا مدام به این موضوع فکر می کنند که آخرت وحشتناکی دارند. زیرا به آن معتقد است. بنابراین شیرینی لذت گناه این دنیا را هم بهره نمی برند.
درمان ناامیدی از رحمت خدا
در قسمت پایین سعی کردیم بعضی صفات خدا که برای جلوگیری از ناامیدی و در واقع درمان ناامیدی از خدا مفید هستند را ارائه دهیم:
خداوند عفو است، یعنی بدی های بندگان را محو میکند و از گناهان چشم پوشی می نماید.
إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا
یعنی: همانا و خداوند آمرزنده بخشنده است.
-اهل تحقیق می گویند هر کس که بخواهد این اسم را صدا بکند باید بداند که هر چه از بندگان، خدای متعال عفو میکند، حضرت حق نیز هزار برابر از گناهان او می گذرد.
-مداومت بر این اسم شریف جهت آمرزش گناهان و توفیق یافتن به توبه نافع است.
-برای بخشیده شدن گناهان و کسب نورانیت در طی شبانه روز بر اسم العفو مداومت شود.
یکی از اسمای حسنای الهی است. خداوند غفار است یعنی زشتی ها را می پوشاند و گناهان را می آمرزد.
اگر کسی مرتکب گناهی می شود و آن را افشا نکند خداوند آن را می پوشاند و افشایش نمیکند و هر وقت شخص گناهکار به خدا رجوع می کند آنها را میبخشد و از خطاهایش در می گذرد.
إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
یعنی همانا خداوند بخشنده مهربان است
-هرکس به اسم الغفور مداومت نماید، فوراً اندوه او به شادی مبدل می گردد.
-اگر کسی مرتکب مصیبتی شده اما از آن پشیمان است و نمی خواهد در دنیا و آخرت رسوا شود ظهر روز جمعه ۱۲۸۶ مرتبه ذکر “الغفور” را بخواند.
رحمان از اسمای حسنای الهی است. خداوند رحمان است یعنی به تمام بندگانش نظر لطف و بخشندگی دارد. مومن باشد یا کافر مطیع باشد یا معصی. رحمان یعنی بوسیله دادن رزق به بندگانش به آنها مهربان و بخشنده است، به وسیله معصیت آنها رزقشان را قطع نمیکند، و در همه حال روزی آنها را می دهد.
-امام رضا علیه السلام می فرماید هر کس بعد از هر نمازی ۲۹۸ بار “الرحمن الرحیم” را بگوید همه مخلوقات او را دوست می دارند و از اهل تحقیق خواهد بود.
رحیم نیز یکی از اسمای حسنای خداوند است. خداوند رحیم است، یعنی با مومنان مهربان است و نظر خاص فقط به مومنین دارد. امام صادق می فرماید: رحمان اسم خاص به صفت عام است و رحیم اسم عام به صفت خاص است.
-از خواص اسم رحیم این است که اگر کسی آن را بعد از هر نمازی صد مرتبه بخواند، در همه حالات مورد لطف الهی می گردد هر کس در هر روز صد بار یا رحیم بگوید و مهربان می گردد.
-اگر برای کسی امر مهمی پیش آمد که در رفع آن عاجز شد، در روز جمعه بعد از نماز عصر تا وقت غروب آفتاب اسم شریف یا الله یا رحمان و یا رحیم را بگوید و بعد از غروب آفتاب سر به سجده بگذارد و مطلب خود را بخواهد که مجرب است. –هرکس از این اسم را ورد زبان خود کند از خداوند چیزی را درخواست نمی کند مگر آن که به او عطا فرماید.
از رحمت خدا ناامید مباشید
از امام صادق علیه السلام شنیدم که بنده ای را در محشر الهی حاضر می کنند. در حالی که در دنیا به خودش ستم کرده است و به او خطاب می شود که: آیا به تو متذکر نشدیم که از ما اطاعت کن و دچار گناه نشو؟ می فرماید که چرا، ولی من مغلوب شهوت نفسانی خودم شدم. اگر مرا به عذابم ببرید، کیفر گناهانم است و هیچ ظلمی در حق من نکردهاید. امر می شود که او را به آتش بیندازند و فریاد می زند: خداوندا من به تو چنین گمانی نداشتم! خطاب می رسد که ای بنده، گمانت به من چه بود؟ او می فرماید به تو بهترین گمان ها را داشتم و امر می شود که او را به بهشت ببرید. سپس به بنده خطاب می رسد که در این ساعت حسن ظن تو برای تو سودمند افتاد.
رحمت پروردگار در وسعت دادن بر بندگان امام باقر عليه السلام از رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله روايت مى فرمايد: مردى را در محشر الهی حاضر مى كنند، به او خطاب مى رسد: آنچه بر من برهان و استدلال دارى بازگو كن، او مى گوید: پروردگارا! من را خلق کردی و هدايت نمودی و به وسعت رزق و روزى سرافرازم کردی، من هم تا در دنیا بودم بر بندگانت وسعت دادم و در همه امور به آنان آسان گرفتم تا امروز بال رحمتت را بر من بگسترانى و در چنين گذرگاه و عرصه ای، بر من آسان بگيرى. از پيشگاه حضرت پروردگار خطاب مى رسد: بنده من صادقانه سخن گفت، او را به بهشت ببريد.
یک روز پیامبر(ص) با اصحاب نشسته بودند، اصحاب گفتند: یا رسول الله، آیا در فردای قیامت مردم با اعمالشان وارد بهشت میشوند؟ حضرت پاسخ دادند: خیر، مردم با رحمت خدا به بهشت میروند. اصحاب پرسیدند: حتی شما؟ فرمود: بله، حتی من.
تعدادی اسير را در محضر پيامبر صلى الله عليه و آله آوردند . ناگهان زنى از بین اسيران، كه چشمش به كودكى اسير، که در بین اسرا بود افتاد، دويد و او را در آغوش گرفت و به او شیر داد . پيامبر صلى الله عليه و آله به ما فرمودند : آيا به نظر شما اين زن هيچ گاه حاضر مى شود كودك خود را در آتش بیندازد؟ همگی گفتیم : خير ؛ تا قدرت داشته باشد اين كار را نمى كند . پيامبر فرمود : خداوند نسبت به بندگان خود مهربانتر از اين مادر نسبت به فرزند خود است .
در خصوص ناامیدی از رحمت خدا، داستان هایی در این مورد وجود دارند که معجزه خدا در اوج ناامیدی را نشان میدهد.
برای مطالعه داستان ها، به مقاله داستان در مورد ناامیدی از رحمت خدا مراجعه بفرمایید.
توکل به خدا در اوج ناامیدی
لاَ تَأْمَنَنَّ عَلَى خَيْرِ هذِهِ الاُْمَّةِ عَذَابَ اللّهِ لِقَوْلِهِ تَعَالَى: «فَلاَ يَأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ» وَلاَ تَيْأَسَنَّ لِشَرِّ هذِهِ الاُْمَّةِ مِنْ رَوْحِ اللّهِ لِقَوْلِهِ تَعَالَى : «إِنَّهُ لاَ يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ». امام علی(ع) فرمود : بهترين افراد اين امت را از عذاب الهى در امان ندانيد. زيرا خداوند مى فرمايد: جز زيان كاران هيچ كس در برابر مجازات الهى احساس امنيت نمى كند. (ممكن است يك روز دچار لغزش بشوند و در صف بدكاران قرار بگيرد) و براى بدترين افراد اين امت نیز نبايد از رحمت خدا مأيوس شويد، زيرا خداوند مى فرمايد: از رحمت خدا جز كافران مأيوس نمى شوند.
امام علی (ع)
امام علی علیه السلام در این سخنرانی حکیمانه کوتاه، به نکته بسیار مهمی اشاره میکند و در واقع به همه بندگان این هشدار را میدهد که بهترین افراد امت را نباید از عذابی که از سمت خداوند می رسد ایمن بدانید. زیرا خداوند می فرماید جز زیانکاران هیچکس در برابر مجازات الهی احساس امنیت نمی کند»; (لاَ تَأْمَنَنَّ عَلَى خَيْرِ هذِهِ الاُْمَّةِ عَذَابَ اللّهِ لِقَوْلِهِ تَعَالَى: «فَلاَ يَأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ»).
منظور امام علی(عليه السلام)اين است: افرادى كه در صف باتقوایان و نيكوكاران قرار دارند از آينده خود در امان نیستند، زيرا هر زمان ممكن است لغزشى براى آن ها پدیدار گردد و از مسير حق منحرف شوند و دچار عذاب خداوند شوند. همان گونه كه در بین ياران حضرت محمد(صلى الله عليه وآله) افرادى مثل طلحه و زبير بودند كه در زمان پيامبر(صلى الله عليه وآله)خدمات بزرگى برای اسلام و دین انجام دادند و همه جا از آن ها به نيكى ياد مى شد ولى در زمان امیر المومنین على(عليه السلام)بيعت خود را با او شكستند و شمشير به روى امام زمان خود كشيدند و براى به دست آوردن مقام و منزلت، جنگ جمل را پی ریزی کردند كه گروه زيادى از مسلمانان در آن جنگ كشته شدند و خود آن دو نفر نيز به هلاکت رسيدند.
امید روشن هستم، از سال 96 پا به عرصه سایت گذاشتم. من یکی از علاقمندانِ حوزه سئو هستم و تلاش میکنم با علم سئو مطالب آموزشی بیشتری را در بستر وب منتشر کنم.
امید روشن هستم، از سال 96 پا به عرصه سایت گذاشتم. من یکی از علاقمندانِ حوزه سئو هستم و تلاش میکنم با علم سئو مطالب آموزشی بیشتری را در بستر وب منتشر کنم.
3 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
ممنون از قسمت آیه هایی که درمورد ناامیدی از خدا گذاشتید
حالمو خوب کرد در اوج بحران
خیلی باعث خوشحالیه که تاثیرگذار بوده
عکس اقای پناهیان را نور گذاشتید یعنی امام علی(ع)هست؟