سوره جن متنی و صوتی | با تفسیر
تفسیر سوره جن
سوره جن عمدتا درباره طایفه جن و ایمان آوردن آنها به دین اسلام سخن به میان آورده است.
در میان آنها به همان صورتی که در میان آدمیان مومن و کافر مطرح است، مومن و کافر وجود دارد.
۱۹ آیه در این مورد سخن گفته است. در بخش دیگر این سوره طبق معمول قرآن کریم سخن از توحید و معاد است.
در حدیثی از رسول خدا آمده است:
هر کس سوره جن را بخواند به تعداد هر جن و شیطان که تصدیق محمد صلی الله علیه و آله و یا تکذیب او کرده است، ثواب آزاد کردن برده داده میشود.
امام صادق علیه السلام نیز فرمودند:
هر کس این سوره را بخواند، هرگز در زندگی دنیا چشم زخم جن و سحر آنها به او نمی رسد، و با محمد صلی الله علیه و آله و سلم همراه خواهد بود. پس می گوید: پروردگارا! من کسی را به جای او نمی خواهم و هرگز از او به دیگری متمایل نمی شوم.
قرائت سوره جن به عنوان دعای چشم زخم مفید است.
البته اینها در سایه فهم و عمل به محتوای آن خواهد بود
حال ما سعی میکنیم در این مقاله به محتوایی که در مورد جن و طایفه آنها وجود دارد و نکات مهمی که در این راستا در قرآن آمده است، بپردازیم.
مفاهیم کلی سوره جن
مفهوم کلی سوره جن به این صورت است که تعدادی از طایفه ی جن برای شنیدن قرآن محضر رسول خدا حاضر شدند. آنگاه به طایفه ی خود خبر بردند که قرآن را شنیدیم که به توحید می خواند و ولد و شرک به خدا را، شدیدا نفی می کرد و ما به آن ایمان آوردیم و فکر نمیکردیم انس و جن به خدا دروغ ببندند ولی بسته اند. سپس عقاید شرک آلود انس و جن را مورد حمله قرار داده، و قوم خود را به پیروی قرآن فرا خواندند.
در مورد شان نزول سوره جن باید بگوییم که این سوره با سوره احقاف در ارتباط است. به طوری که درباره آیات ۲۹ و ۳۲ سوره احقاف شان نزول هایی آمده است که با مطالب سوره جن هماهنگ است و نشان می دهد که هر دو مربوط به یک حادثه است:
- پیامبر از مکه به سوی بازار عکاظ در طائف آمد تا مردم را به اسلام دعوت کند ولی کسی نپذیرفت. در بازار به محلی رسید که به آن “وادی جن” میگفتند. شب را آنجا ماند که تلاوت آیات قرآن می کرد. گروهی از جن شنیدند و ایمان آوردند و برای تبلیغ به سوی قوم خود رفتند.
- ابن عباس میگوید: پیامبر مشغول نماز صبح بود و تلاوت قرآن میکرد. طایفه ی جن که در صدد دانستن علت منع آنها از اخبار آسمان ها بودند، قرآن را شنیدند و گفتند: علت همین بوده و به سوی قوم خود رفتند و آنها را به اسلام دعوت کردند.
- بعد از وفات ابوطالب کار بر رسول خدا سخت شد. او برای تبلیغ به طائف عزیمت کرد. ولی اشراف طائف او را تکذیب نمودند و او را سنگ باران کردند که خون از پاهای او جاری شد. خسته و ناراحت به کنار باغی آمد و غلام صاحب باغ به نام “عداس” به او ایمان آورد. پیامبر موقع بازگشت، شبانه نزد نخلی رسید و مشغول نماز شد که گروهی از جن صدای تلاوت قرآن را شنیدند و ایمان آوردند.
نظیر همین شان نزول ها را جمعی از مفسران در آغاز همین سوره آورده اند. برخی گفته اند: عبدالله ابن مسعود گفت:
شبی در مکه دیدیم که پیامبر در میان ما نیست و نگران شدیم و در جستجویی دیدیم از غار حرا می آید. عرض کردیم ما نگران جان شما بودیم. فرمود: دعوت کننده جن به سراغ من آمد و من رفتم برای آنها قرآن بخوانم.
تفسیر آیه 1 و 2 سوره جن
قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا ﴿۱﴾
بگو به من وحى شده است كه تنى چند از جنيان گوش فرا داشتند و گفتند راستى ما قرآنى شگفت آور شنيديم (۱)
يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَلَنْ نُشْرِكَ بِرَبِّنَا أَحَدًا ﴿۲﴾
[كه] به راه راست هدايت مى كند پس به آن ايمان آورديم و هرگز كسى را شريك پروردگارمان قرار نخواهيم داد (۲)
در مورد آیه 1 و 2 سوره جن بیان می شود که این آیه نشان میدهد آنها به پیامبر گوش داده و ایمان آورده و به قوم خود منتقل کرده اند و خداوند رسول خدا را از آن مطلع ساخته است.
در شعور این طائفه کافی است که آنها بین کلام معمولی و شیرین و کلام اعجاز آسمانی فرق گذاشته اند که گفتند: “خواندنی اعجازی” شنیدیم.
آنها به قوم خود محتوای شنیده های خود را در وصف قرآن بیان کردند. آنها گفتند: این قرآن به رشد و تعالی و راه راست هدایت می کند. لذا ما به آن ایمان آوردیم و هرگز کسی را شریک او قرار نمیدهیم.
تفسیر آیه 3 و 4 سوره جن
وَأَنَّهُ تَعَالَى جَدُّ رَبِّنَا مَا اتَّخَذَ صَاحِبَةً وَلَا وَلَدًا ﴿۳﴾
و اينكه او پروردگار والاى ما همسر و فرزندى اختيار نكرده است (۳)
وَأَنَّهُ كَانَ يَقُولُ سَفِيهُنَا عَلَى اللَّهِ شَطَطًا ﴿۴﴾
و [شگفت] آنكه كم خرد ما در باره خدا سخنانى ياوه مى سرايد (۴)
در آیه 3 و 4، آنها بعد از ایمان و اقرار به توحید و نفی شرک، درباره ی صفات خدا گفتند: عظمت پروردگار ما بسی والا و بلند است که با چیزی مقایسه شود. امیر مومنان در وصف خدا گفتند: او هرگز برای خود همسر و فرزندی نگرفته است.
در این باره باید بگوییم یهود و نصارا و مشرکان برای خداوند، فرزند نسبت می دادند. اما مومنان جن در آیه 3 و 4 گفتند: او همسر و فرزند نگرفت.
این شاید از این جهت باشد که وقتی کسی فرزند دار میشود، اول باید همسر بگیرد. لذا موحدین جن می خواهند بگویند که عظمت خدا بالاتر از نیازمندی هاست و لازمه سخن مشرکان جن و انس در نسبت دادن ولد به خدا، داشتن همسر و پدر زن و غیره می باشد و این ها سخنان گزاف و دور از خرد یک انسان معمولی است.
تفسیر سوره نصر را نیز مطالعه کنید.
تفسیر آیه 5 و 6 سوره جن
وَأَنَّا ظَنَنَّا أَنْ لَنْ تَقُولَ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا ﴿۵﴾
و ما پنداشته بوديم كه انس و جن هرگز به خدا دروغ نمى بندند (۵)
وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ مِنَ الْإِنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا ﴿۶﴾
و مردانى از آدميان به مردانى از جن پناه مى بردند و بر سركشى آنها مى افزودند (۶)
در آیه ی 5 و 6 بیان می شود یکی دیگر از انحرافات مشرکان این بود که مردانی از انسان ها به مردانی از جن پناه می بردند و آنها سبب گمراهی و طغیانشان می شدند.
در مورد این پناهندگی گفته اند: در جاهلیت، وقتی کاروانی شب هنگام وارد دره ای میشد، سر قافله ی آنها میگفت:
من به بزرگ و رئیس این وادی از شر سفیهان قومش پناه می برم. و عقیده داشتند با گفتن این جمله، بزرگ جنیان آنها را حفظ می کند.
امام باقر علیه السلام می فرمودند: افرادی به کاهن مراجعه می کردند و می گفتند: به شیطان خود بگو، به او پناه آورده ایم، لذا شیاطین بر ضلالت آنها می افزودند.
چون این گونه عقاید پیوسته انسان را از خدا و حقیقت دور می سازد. لذا فرمود: این امر آنها را بیش از پیش زیر چتر سیاهی گمراهی فرود می برد.
و می بینیم در این آیه مومنان جن انکار می کنند که کسی از جن پناه دهنده باشد و این خرافه ای بیش نیست که انسان ها به آن معتقد بودند.
تفسیر آیه 9 و 10 سوره جن
وَأَنَّا لَمَسْنَا السَّمَاءَ فَوَجَدْنَاهَا مُلِئَتْ حَرَسًا شَدِيدًا وَشُهُبًا ﴿۸﴾
و ما بر آسمان دست يافتيم و آن را پر از نگهبانان توانا و تيرهاى شهاب يافتيم (۸)
در آیه 8 یکی از نشانه های نبوت پیامبر اسلام را ثابت میکند، و اشاره دارد که همه ی جنیان شاهد تحولات در آسمان بودند و برایشان سوال بود و گفتند: ما آسمان را بررسی کردیم و همه جا را پر از نگهبانان و محافظان قوی و تیر های شهاب یافتیم.
وَأَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَنْ يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهَابًا رَصَدًا ﴿۹﴾
و در [آسمان] براى شنيدن به كمين مى نشستيم [اما] اكنون هر كه بخواهد به گوش باشد تير شهابى در كمين خود مى يابد (۹)
وَأَنَّا لَا نَدْرِي أَشَرٌّ أُرِيدَ بِمَنْ فِي الْأَرْضِ أَمْ أَرَادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَدًا ﴿۱۰﴾
و ما [درست] نمى دانيم كه آيا براى كسانى كه در زمينند بدى خواسته شده يا پروردگارشان برايشان هدايت خواسته است (۱۰)
در آیه 9 و 10 نیز میگوید ما پیش از این به استراق سمع در آسمان ها می نشستیم و اخباری را دریافت می کردیم و به اطلاع دوستان خود می رساندیم. ولی الان اگر کسی بخواهد استراق سمع کند، شهابی در کمین خود می یابد که او را هدف قرار می دهد.
معلوم نیست این وضع تازه علامت این است که برای زمینیان بلایی منظور شده یا نشانه نزول خیر و رحمت است. آیا این وضع نشانه ظهور پیامبری جدید است؟
در این دو آیه نیز به موضوع جالبی در مورد استراق سمع در آسمان اشاره می کند.
استراق سمع به معنی کسب خبر در خفاست. در چند مورد از آیات قرآن کریم سخن از آتش بار شیاطین و منع سمع آن ها از آسمان است. در آیاتی از قرآن وقتی سخن از ستارگان می رود، به موضوع راندن شیاطین گوش دهنده به اخبار آسمان پرداخته، و گفته می شود:
و آسمان را از ورود هر شیطانی حفظ کردیم و کسی که گوش فرا دهد، شهابی او را تعقیب می کند.
سوره حجر آیه 18
ما آسمان نزدیک تر را به زینت ستارگان آراستیم و آن را وسیله راندن شیاطین قرار دادیم.
سوره فصلت آیه 12
دین طایفه جن
جن هم یهودی و مسیحی و مسلمان دارد
در مورد دین جن باید بگوییم که بله! این طائفه هم یهودی، مسیحی و مسلمان دارد.
مبلغان جن با اشاره به این که عده ای از ما صالح و عده ای نا صالح هستند، گفتند: در میان ما عده ای افراد صالح و عده ای غیر صالح وجود دارد.
این به این معنی است که طایفه ی جن هم مثل انسان ها مخلوقات مکلفی هستند که با اختیار خود راه شریعت را می روند و عده ای راه کفر را می گیرند و دارای فرقه های دینی و مذهبی هستند یهودی، نصرانی و شیعه و سنی.
از این رو تصور عامیانه ای که در مورد جن وجود دارد، اشتباه بزرگ است. مردم خیال می کنند هر جا سخن از جن است، سخن از نوعی خطر و شیطنت و شر است.
جن مخلوقی متشابه
در قرآن بیان روشنی درباره جزئیات مخلوق جن به میان نیامده است و اظهار نظر درباره آن بیش از مقداری که قرآن گفته و احادیث معتبر بیان کرده، کار را به خرافات می کشاند.
جنیان موجوداتی مانند انسان ها، دارای شعور و قدرت انتخاب و زاد و ولد هستند. آنها مسلما مشرک و موحد، فاسق و مومن و پیروان ادیان آسمانی مختلف هستند. آنها ما را می بینند و ما آنها را نمی توانیم ببینیم. گروهی از آنها صالح اند و اهل بهشت، و گروهی ناصالح و اهل جهنم اند.
جن ها میتوانستند به آسمانها صعود کنند و از فرشتگان کسب خبر کنند، که با ظهور پیامبر اسلام از استراق سمع ممنوع شدند.
نظر به اینکه این موجودات لطیف از چشم ما پنهان هستند، به آنها جن اطلاق شده است، که به معنی ناپیداست.
باغ پر درخت و پر گیاه را جنّت می گویند. چون در گیاه و سبزه مدفون است، و به سپر جُنّه می گویند. چون جنگنده پشت آن مخفی می شود.
از این رو در پارهای روایات، از اشیا ناپیدا و جانوران ریز از قبیل میکرب و غیره، به جن تعبیر شده است.
متن و ترجمه سوره جن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا ﴿۱﴾
بگو به من وحى شده است كه تنى چند از جنيان گوش فرا داشتند و گفتند راستى ما قرآنى شگفت آور شنيديم (۱)
يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَلَنْ نُشْرِكَ بِرَبِّنَا أَحَدًا ﴿۲﴾
[كه] به راه راست هدايت مى كند پس به آن ايمان آورديم و هرگز كسى را شريك پروردگارمان قرار نخواهيم داد (۲)
وَأَنَّهُ تَعَالَى جَدُّ رَبِّنَا مَا اتَّخَذَ صَاحِبَةً وَلَا وَلَدًا ﴿۳﴾
و اينكه او پروردگار والاى ما همسر و فرزندى اختيار نكرده است (۳)
وَأَنَّهُ كَانَ يَقُولُ سَفِيهُنَا عَلَى اللَّهِ شَطَطًا ﴿۴﴾
و [شگفت] آنكه كم خرد ما در باره خدا سخنانى ياوه مى سرايد (۴)
وَأَنَّا ظَنَنَّا أَنْ لَنْ تَقُولَ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا ﴿۵﴾
و ما پنداشته بوديم كه انس و جن هرگز به خدا دروغ نمى بندند (۵)
وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ مِنَ الْإِنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا ﴿۶﴾
و مردانى از آدميان به مردانى از جن پناه مى بردند و بر سركشى آنها مى افزودند (۶)
وَأَنَّهُمْ ظَنُّوا كَمَا ظَنَنْتُمْ أَنْ لَنْ يَبْعَثَ اللَّهُ أَحَدًا ﴿۷﴾
و آنها [نيز] آن گونه كه [شما] پنداشته ايد گمان بردند كه خدا هرگز كسى را زنده نخواهد گردانيد (۷)
وَأَنَّا لَمَسْنَا السَّمَاءَ فَوَجَدْنَاهَا مُلِئَتْ حَرَسًا شَدِيدًا وَشُهُبًا ﴿۸﴾
و ما بر آسمان دست يافتيم و آن را پر از نگهبانان توانا و تيرهاى شهاب يافتيم (۸)
وَأَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَنْ يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهَابًا رَصَدًا ﴿۹﴾
و در [آسمان] براى شنيدن به كمين مى نشستيم [اما] اكنون هر كه بخواهد به گوش باشد تير شهابى در كمين خود مى يابد (۹)
وَأَنَّا لَا نَدْرِي أَشَرٌّ أُرِيدَ بِمَنْ فِي الْأَرْضِ أَمْ أَرَادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَدًا ﴿۱۰﴾
و ما [درست] نمى دانيم كه آيا براى كسانى كه در زمينند بدى خواسته شده يا پروردگارشان برايشان هدايت خواسته است (۱۰)
وَأَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَمِنَّا دُونَ ذَلِكَ كُنَّا طَرَائِقَ قِدَدًا ﴿۱۱﴾
و از ميان ما برخى درستكارند و برخى غير آن و ما فرقه هايى گوناگونيم (۱۱)
وَأَنَّا ظَنَنَّا أَنْ لَنْ نُعْجِزَ اللَّهَ فِي الْأَرْضِ وَلَنْ نُعْجِزَهُ هَرَبًا ﴿۱۲﴾
و ما مى دانيم كه هرگز نمى توانيم در زمين خداى را به ستوه آوريم و هرگز او را با گريز [خود] درمانده نتوانيم كرد (۱۲)
وَأَنَّا لَمَّا سَمِعْنَا الْهُدَى آمَنَّا بِهِ فَمَنْ يُؤْمِنْ بِرَبِّهِ فَلَا يَخَافُ بَخْسًا وَلَا رَهَقًا ﴿۱۳﴾
و ما چون هدايت را شنيديم بدان گرويديم پس كسى كه به پروردگار خود ايمان آورد از كمى [پاداش] و سختى بيم ندارد (۱۳)
وَأَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَمِنَّا الْقَاسِطُونَ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولَئِكَ تَحَرَّوْا رَشَدًا ﴿۱۴﴾
و از ميان ما برخى فرمانبردار و برخى از ما منحرفند پس كسانى كه به فرمانند آنان در جستجوى راه درستند (۱۴)
وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا ﴿۱۵﴾
ولى منحرفان هيزم جهنم خواهند بود (۱۵)
وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا ﴿۱۶﴾
و اگر [مردم] در راه درست پايدارى ورزند قطعا آب گوارايى بديشان نوشانيم (۱۶)
لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَمَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذَابًا صَعَدًا ﴿۱۷﴾
تا در اين باره آنان را بيازماييم و هر كس از ياد پروردگار خود دل بگرداند وى را در قيد عذابى [روز]افزون درآورد (۱۷)
وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا ﴿۱۸﴾
و مساجد ويژه خداست پس هيچ كس را با خدا مخوانيد (۱۸)
وَأَنَّهُ لَمَّا قَامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُ كَادُوا يَكُونُونَ عَلَيْهِ لِبَدًا ﴿۱۹﴾
و همين كه بنده خدا برخاست تا او را بخواند چيزى نمانده بود كه بر سر وى فرو افتند (۱۹)
قُلْ إِنَّمَا أَدْعُو رَبِّي وَلَا أُشْرِكُ بِهِ أَحَدًا ﴿۲۰﴾
بگو من تنها پروردگار خود را مى خوانم و كسى را با او شريك نمى گردانم (۲۰)
قُلْ إِنِّي لَا أَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَلَا رَشَدًا ﴿۲۱﴾
بگو من براى شما اختيار زيان و هدايتى را ندارم (۲۱)
قُلْ إِنِّي لَنْ يُجِيرَنِي مِنَ اللَّهِ أَحَدٌ وَلَنْ أَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَدًا ﴿۲۲﴾
بگو هرگز كسى مرا در برابر خدا پناه نمى دهد و هرگز پناهگاهى غير از او نمى يابم (۲۲)
إِلَّا بَلَاغًا مِنَ اللَّهِ وَرِسَالَاتِهِ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ﴿۲۳﴾
[وظيفه من] تنها ابلاغى از خدا و [رساندن] پيامهاى اوست و هر كس خدا و پيامبرش را نافرمانى كند قطعا آتش دوزخ براى اوست و جاودانه در آن خواهند ماند (۲۳)
حَتَّى إِذَا رَأَوْا مَا يُوعَدُونَ فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ أَضْعَفُ نَاصِرًا وَأَقَلُّ عَدَدًا ﴿۲۴﴾
[باش] تا آنچه را وعده داده مى شوند ببينند آنگاه دريابند كه ياور چه كسى ضعيفتر و كدام يك شماره اش كمتر است (۲۴)
قُلْ إِنْ أَدْرِي أَقَرِيبٌ مَا تُوعَدُونَ أَمْ يَجْعَلُ لَهُ رَبِّي أَمَدًا ﴿۲۵﴾
بگو نمى دانم آنچه را كه وعده داده شده ايد نزديك است يا پروردگارم براى آن زمانى نهاده است (۲۵)
عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا ﴿۲۶﴾
داناى نهان است و كسى را بر غيب خود آگاه نمى كند (۲۶)
إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا ﴿۲۷﴾
جز پيامبرى را كه از او خشنود باشد كه [در اين صورت] براى او از پيش رو و از پشت سرش نگاهبانانى بر خواهد گماشت (۲۷)
لِيَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسَالَاتِ رَبِّهِمْ وَأَحَاطَ بِمَا لَدَيْهِمْ وَأَحْصَى كُلَّ شَيْءٍ عَدَدًا ﴿۲۸﴾
تا معلوم بدارد كه پيامهاى پروردگار خود را رسانيده اند و [خدا] بدانچه نزد ايشان است احاطه دارد و هر چيزى را به عدد شماره كرده است (۲۸)
امید روشن هستم، از سال 96 پا به عرصه سایت گذاشتم. من یکی از علاقمندانِ حوزه سئو هستم و تلاش میکنم با علم سئو مطالب آموزشی بیشتری را در بستر وب منتشر کنم.
امید روشن هستم، از سال 96 پا به عرصه سایت گذاشتم. من یکی از علاقمندانِ حوزه سئو هستم و تلاش میکنم با علم سئو مطالب آموزشی بیشتری را در بستر وب منتشر کنم.
6 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
شنیدم خوندن سوره جن برای بر طرف شدن سحر و طلسم خوبه، درسته؟
سلام وقتتون بخیر، بله درسته، حتما این بخش رو به زودی در مقاله اضافه میکنیم.
خیلی ممنون که در انتها سوره رو هم قرار دادین
سلام خدمت شما، خواهش میکنم 🙂
سلام خسته نباشید
ممنونم خیلی کامل بود
سوال من اینه که آیا اجنه میتوانند به انسان آسیب بزنند؟ یا با ظاهر ترسناک ظاهر بشوند؟
چون همه ی ما از کودکی شاهد داستان هایی در مورد اجنه و خطرناک بودن آنها شنیدیم. ممنون میشم پاسخ بدید
سلام خسته نباشید
ممنونم خیلی کامل بود
سوال من اینه که آیا اجنه میتوانند به انسان آسیب بزنند؟ یا با ظاهر ترسناک ظاهر بشوند؟
چون همه ی ما از کودکی شاهد داستان هایی در مورد اجنه و خطرناک بودن آنها شنیدیم. ممنون میشم پاسخ بدید